Jak vybrat duši na kolo: tyhle parametry jsou klíčové

Jak vybrat duši na kolo: tyhle parametry jsou klíčové

Při výběru duše na kolo se zaměřte na čtyři základní faktory: rozměr duše, typ ventilku, délku a výšku. Ať už se chystáte na trail nebo pohodovou vyjížďku do města, správně zvolená duše zlepší jízdní vlastnosti kola a celkový požitek z jízdy.

Duše vs. plášť vs. galuska – jaký je mezi nimi rozdíl

Udělejme si nejprve jasno v názvech, které někdy nesprávně používají i zkušenější cyklisté:

· Duše – vnitřní, zpravidla gumová trubice, která udržuje vzduch uvnitř pneumatiky.

· Plášť – vnější část pneumatiky. Zprostředkovává styk pneumatiky s terénem.

· Galuska – speciální typ pláště, kdy je duše všitá přímo do pláště, který se lepí na ráfek. Díky nízké hmotnosti a nízkému valivému odporu využívají galusky především závodní cyklisté.

Jak zjistit velikost duše na kolo

Jak už víte, při výběru duše na kolo se vyplatí zaměřit pozornost na čtyři základní parametry:

·        Rozměr duše
·        Typ ventilku
·        Délku duše
·        Výšku duše

K tomu, abyste si vybrali duši vhodnou pro vaše kole, musíte znát její rozměry – lépe řečeno průměr a šířku:

·        Průměr duše na kolo se odvíjí od průměru ráfku.

·        Šířka duše na kolo zase musí odpovídat používanému plášti.

Rozměry duše na kolo najdete na boční straně pláště. Hodnoty se udávají v několika různých standardech:

1. ETRTO značení: nejpřesnější označení, které vychází z evropské normy pro pláště a ráfky (European Tire and Rim Technical Organisation). Rozměry se uvádějí v milimetrech, aby bylo porovnávání plášťů a ráfků co nejjednodušší.

2. Palcové značení: tento způsob značení se využívá především v anglosaských zemích a obecně také u horských kol.

3. Francouzský rozměr: jeden ze starších způsobu značení pochází z Francie. Udává pouze přibližný vnější průměr a šířku pláště. Tento způsob značení přetrvává u silničních kol.

Příklad z praxe: dejme tomu, že na bočnicích plášťů najdete označení 18-28/622. Hodnota „18–28“ udává nejmenší a největší šířku pláště. Číslo 622 pak udává průměr ráfku.

Proč je důležité zvolit správný typ ventilku

Zvolený ventilek musí odpovídat velikosti vašeho ráfku. Zároveň se předem ujistěte, že jej budete schopni nahustit pumpičkou, kterou doma máte.

Na trhu se dnes setkáte se čtyřmi typy ventilků:

1. Autoventilek (AV) – snadno jej dofouknete i na benzínové pumpě. I proto jeho popularita v posledních letech roste.

2. Dunlop ventilek (DV) – používá se především v zahraničí. V případě potřeby ho snadno povolíte a vypustíte. Náročnější je samotná výměna duše, kdy se musí ventilek rozšroubovat.

3. Galuskový ventilek (GV) – vhodný pro ráfky s menším otvorem; jeho průměr je 6 mm, zatímco klasické autoventilky mají průměr 8 mm.

4. Regina ventilek (RV) – používá se především u kol vyrobených v Itálii. Stejně jako u Dunlop ventilku se snadno vypouští, ale výměna duše vyžaduje více obratnosti a času.

Jak se liší duše na silniční a horské kolo

Duše na kola se liší podle druhu jízdy a typu terénu:

·        Duše na silniční kola mívají menší průměr i hmotnost a nižší valivý odpor, abyste při delších jízdách po silnici dosáhli co nejvyšší rychlosti.

·        Duše na horská mívají větší průměr a robustnější ventilky, které jsou vhodnější pro širší pláště. Duše jsou také odolnější proti propíchnutí, abyste při jízdě v náročném terénu nemuseli po pár kilometrech řešit defekt.

Rozdíl bývá také v použitém typu ventilků. U silničních kol se většinou setkáte s galuskovými ventilky Presta, zatímco u horských kol stále více převažují autoventilky.

Jaká je obvyklá cena duše na kolo

Cena duše na kolo se odvíjí od značky, velikosti, typu a materiálu:

·        Menší duše na kolo jsou levnější než větší. Například duše na kolo 27,5" bude levnější než duše na horské kolo 29".

·        Duše s galuskovým ventilkem bývají dražší než modely s autoventilkem.

·        Cyklistické duše od zavedených výrobců, jako jsou například Schwalbe nebo Michelin, stojí více než obyčejné duše od málo známého výrobce.

Běžně se cena duše na kolo pohybuje v rozmezí od několika desítek korun po několik stovek. Speciální duše – například ultralehké modely nebo samovulkanizační duše s tmelem pro okamžitou opravu defektu stojí průměrně kolem 200–500 korun.

Ochrana duše na kolo

Zejména při jízdě po kamenitých stezkách a jiných druzích náročného terénu se riziko defektu zvyšuje. Duši na kolo však můžete před poškozením chránit, a to hned několika způsoby:

·        Ochranné vložky: umisťují se mezi duši a plášť. Chrání duši před proražením a zlepšují pohlcování vibrací při jízdě.

·        Těsnicí tmely: přidávají se do bezdušových plášťů. Zatěsňují škvíry i větší defekty, a tím zamezují úniku vzduchu při proražení pláště.

·        Správný tlak: udržování požadovaného tlaku snižuje riziko defektu i míru opotřebení duší při jízdě. Pro bezpečnou a pohodlnou jízdu bez zdlouhavých oprav na cestách je tak zapotřebí i pravidelná kontrola a údržba kola.

A pokud máte pocit, že vaše stávající duše na kolo už mají nejlepší dny za sebou, vyměňte je. Na Cyklobazaru najdete široký výběr plášťů i duší na kolo za skvělé ceny.

Pokud dopřejte svému bicyklu potřebnou péči, nemusíte se před další jízdou obávat, že „píchnete“, jen co najdete na kamenitou stezku nebo se spustíte z prudšího kopce.