Jak vybrat odpruženou vidlici na kolo

Jak vybrat odpruženou vidlici na kolo

Výběr správné odpružené vidlice pro vaše kolo je důležitým rozhodnutím. Odpružené vidlice se vyrábí v různých provedeních, od vzduchových až po pružinové modely. Je důležité porozumět rozdílům mezi těmito typy vidlic, abyste se mohli správně rozhodnout, až přijde čas na nákup. V tomto článku probereme různé typy odpružených vidlic a jak si můžete vybrat tu správnou pro vaše kolo. Poskytneme také tipy, na co se zaměřit při nákupu odpružené vidlice.

Jak funguje odpružená vidlice 

Odpružená vidlice má zásadní vliv na pohodlí a jízdní vlastnosti kola. Nejčastěji se s ní setkáváme u kol horských, případně trekingových a krosových kol. Tlumení vidlice pohlcuje nárazy, vibrace a nerovnosti při jízdě. Pokud se rozhodnete investovat do dražšího modelu, odměnou vám bude vyšší komfort jízdy a lepší pohlcování nerovností. Díky odpružené vidlici se můžete vydat mimo zpevněné cesty do terénu.

Vidlice podle typu kola

Odpružená vidlice na trekingová kola, má menší zdvih, není tak robustní. Její hlavní funkcí je zpříjemnit jízdu po nezpevněném povrchu

Odpružená vidlice pro horská kola je určena do terénu, pomůže zdolat velké nerovnosti, kameny a kořeny. Její středně velký zdvih a bytelná konstrukce si poradí i v horších podmínkách.

Odpružené vidlice pro enduro a freeridová snesou nejhrubší zacházení v členitém terénu. Mají velký zdvih a masivní konstrukci. Díky tomu vám dovolí překonávat těžký terén, skoky a kameny. Nevýhodou může být větší váha. Velký zdvih může také zapříčinit houpání při jízdě do kopce a na rovině.

Typy odpružených vidlic

U kol rozlišujeme dva základní typy odpružených vidlic – pružinové a vzduchové.

Pružinové vidlice

Jak napovídá název, jedná se o vidlice, kde pružení zajišťuje pružina. Většinou se s nimi setkáte u levnějších kol. Jsou konstrukčně jednoduché a nevyžadují téměř údržbu. Jejich účinnost není velká a nejdou nastavit přesně dle váhy jezdce. Většinou mají nastavení předpětí pružiny, pomocí kterého si zvolíte tvrdost pružení a někdy i odskok. Výjimku tvoří některé pružinové vidlice určené pro freeride.

Výhody a nevýhody pružinových vidlic:

+ nízká cena
+ nevyžadují náročnou údržbu
- vidlice příliš netlumí a není citlivá
- nemají nastavení chodu a tvrdosti
- vysoká váha

Vzduchové vidlice

Oproti pružinovým vidlicím mají vzduchovou komoru. Pomocí tlaku vzduchu si měníte nastavení a tvrdost vidlice podle potřeby a hmotnosti jezdce. Setkáte se s nimi u dražších kol. Jsou citlivější než pružinové vidlice.

Výhody a nevýhody vzduchových vidlic:

+ základní modely mají kvalitní tlumení
+ více možností nastavení dle potřeb a váhy jezdce
+ nižší hmotnost
- náročnější na servis

Dofukování vzduchové vidlice pomocí speciální pumpičky
Dofukování vzduchové vidlice pomocí speciální pumpičky

Důležité parametry odpružených vidlic

Zdvih

Podle terénu a geometrie se určuje zdvih vidlice.

Nastavení

  • Lockout – možnost uzamčení vidlice, aby nepružila například při jízdě do kopce nebo na asfaltu.
  • Odskok – nastavení umístěné ve spodu noh vidlice, reguluje rychlost jak se vidlice vrací zpět při pružení.
  • Výška zdvihu – u některých typů vidlic je možné nastavit výšku zdvihu.
  • Komprese – pokročilé typy vidlic umožňují nastavení komprese. Zjednodušeně se jedná o nastavení průtoku oleje, kterým se reguluje rychlost zanoření vidlice do zdvihu.

Rozměr

Kompatibilita vidlice s vašim kolem souvisí s několika parametry.

  • Velikost kola: jedná se o průměr výpletů kola, udává se v palcích. Například 29“, 27,5“ a 26“.
  • Průměr krku vidlice: jedná se o průměr trubky vidlice, která se zasazuje do rámu a hlavového složení.
  • Šířka náboje: udává se v milimetrech a jedná se o šířku náboje výpletu vašeho předního kola.

Materiál a hmotnost

Spolu související parametry vidlice. Nejčastěji se vyrábějí z:

  • oceli – jedná se o levné vidlice, většinou pružinové.
  • hliníku – dražší a kvalitnější modely. Oproti ocelovým vidlicím výrazně lehčí.

Ceny odpružených vidlic

Obyčejné odpružené pružinové vidlice se dají pořídit v rozmezí 1000–3000,- Kč

Vzduchové vidlice začínají cca od 4000,- Kč. Kvalitnější vidlice s nastavením se pohybují okolo 10 000,- Kč a ty nejkvalitnější přesáhnou i 20 000,- Kč.

Servis a údržba odpružené vidlice na kole

Důležité je udržovat kluzáky vidlice čisté. Jedná se o stírací kroužky okolo vnitřních nohou vidlice. Udržování čistoty kluzáků vidlice chod, ale také pomáhá zabránit vniknutí nečistot do vidlice. Nečistoty také způsobují nadměrné opotřebení. Ideálně je po každé vyjížďce očistěte hadrem od prachu a nečistot. Nepoužívejte drsné čistící nástroje nebo různá rozpouštědla.Následně promažte kluzáky a stírací kroužky vidlice speciálním silikonovým olejem na odpružené vidlice. Přebytečný olej setřete.

U vzduchových vidlic jednou měsíčně zkontrolujte tlak ve vzduchové komoře. K dofukování slouží speciální pumpička (hustilka) na vidlice. Pokud vidlice dobře funguje a těsní, nebudete s ní mít žádnou další práci.

Vidlice vám poslouží co nejlépe, když ji dáte jednou za 1–2 roky na kompletní rozbor a výměnu těsnění a oleje do specializovaného servisu. U pružinových vidlice je dobré taktéž jednou za 1-2 roky vyndat pružiny a celou vidlici vyčistit a promazat. 

Mezi hlavní kvalitní výrobce odpružených vidlic patří firmy Fox a Rock Shox.

Servis vidlice v odborném servisu je pro její správnou funkčnost nutností
Servis vidlice v odborném servisu je pro její správnou funkčnost nutností