Praktické tipy pro správné huštění kola
Při huštění kol dodržujte několik osvědčených zásad:
1. Dohušťujte kola podle doporučení výrobce – pláště mají na bočních stranách uvedený rozsah optimálního tlaku v jednotkách PSI (libry na čtvereční palec) nebo bar: pláště u silničních kol se standardně dohušťují na cca 7 barů, pláště u trekingových kol na 3–4 bary a tak dále. Držte se uváděných doporučení.
2. Používejte tlakoměr – ideálně integrovaný do pumpičky. Foukání kol "od oka" bývá nepřesné a často vede k přehuštění nebo naopak podhuštění kol. Základní pravidlo zní: nafouknuté kolo musí být při zmáčknutí na pohmat tvrdé, ale pořád lehce stlačitelné.
3. Zohledněte druh terénu – zatímco při jízdě po silnici můžete kola přifouknout, u kol určených pro jízdu v technicky náročnějším terénu to s hodnotami tlaku nepřehánějte.
4. Pravidelná kontrola – tlak v pláštích časem klesne, i když na kole pravidelně nejezdíte. Zkontrolujte tlak vzduchu alespoň jednou za 14 dnů.
Jak nafouknout kolo pumpičkou
Nejčastěji pro nafouknutí kola využijete ruční nebo nožní pumpu
1. Určete typ ventilku
U jízdního kola narazíte na jeden ze tří druhů ventilků – od toho se odvíjí způsob huštění kola:
· Schrader (autoventilek) – úzký a jednoduše (od)instalovatelný. Pomocí kompresoru jej snadno dofouknete na téměř kterékoliv benzinové pumpě.
· Presta (galusek) – širší a průměrně o 5 gramů lehčí než ostatní modely ventilků. Běžný zejména u horských a trekingových kol s cenou od 12 000 Kč a více. Nedá se hustit kompresorem.
· Dunlop – dříve nejrozšířenější druh ventilku, dnes ho uvidíte spíše vzácně. Má vyměnitelné jádro – pokud přestane těsnit, nemusíte měnit celou duši. Nevýhodou je složitější upouštění tlaku – musíte vytáhnout jádro ventilu.
2. Zvolte správnou koncovku pumpy – některé pumpy mají dvě díry a vložku. K ostatním potřebujete redukci, se kterou proměníte galusek na autoventilek.
3. Nasaďte pumpičku na horní část ventilku.
4. Nafoukněte kolo do požadovaného tlaku. Při huštění stále sledujete manometr.
5. Sejměte pumpu a zašroubujte horní část ventilku. Nakonec se ujistěte, že je kolo nahuštěno správně a tlak nikde neuniká.
Cyklobazar radí: Způsob, jakým kolo pumpičkou nafouknete, závisí na typu ventilku u kola. Pokud si nejste jistí, ventilek si vyfoťte a nechte si poradit od odborníků v servisu.
Huštění podle typu kola
Nyní se podrobněji zaměříme na huštění plášťů u jednotlivých typů jízdních kol.
Jak správně nafouknout horské kolo
U MTB kol se tlak pohybuje typicky mezi 2 až 3 bary / 30–40 PSI. Závisí na šířce pláště, tělesné hmotnosti cyklisty a druhu terénu.
Měkčí pláště (s nižším tlakem) jsou vhodnější pro přejíždění nerovností, jako jsou kameny nebo kořeny stromů.
Huštění silničního kola
Silniční kola vyžadují vyšší tlak, běžně mezi 6–9 barů. Vyšší tlak je vhodný pro jízdu na pevném a tvrdém povrchu, jako jsou asfaltové silnice. Snižuje valivý odpor, ale zhoršuje komfort – ideální je kompromis podle vaší hmotnosti.
Při huštění silničního kola používejte pumpu s manometrem a ventilek Presta opatrně utahujte, ať ho nezlomíte.
Huštění trekingového kola
Huštění trekingového či krosového kola si lze představit jako kompromis mezi huštěním horského a silničního kola. Trekingová kola se obvykle hustí na tlak v rozmezí 3–5 barů.
Cyklobazar radí: Při huštění trekingového kola vezměte v potaz nejen hmotnost samotného jezdce, ale i doplňků – například cyklobrašny s nářadím a dalšího nezbytného vybavení.

Jak nafouknout kolo bez pumpičky
Kola můžete dofouknout, i když zrovna nemáte po ruce pumpičku. Níže najdete dvě „nouzové“ metody, jak nafouknout kolo bez pumpy:
- Kompresor na benzinové stanici – Před foukáním kol spusťte vzduch a několik vteřin počkejte – v hadici může kondenzát. Pokud máte na kole Presta ventilky, nezapomeňte si s sebou na cesty přibalit redukci.
- CO₂ bombička – Umožňuje rychlé nafouknutí pneumatik bez větší námahy přímo v terénu. Sada je lehká a skladná, takže vás při jízdě výrazně neomezí. Pořídíte ji už za pár stovek korun.
Přestože tyto metody fungují, kvalitní pumpu nenahradí. Berte je tedy opravdu jako poslední možnost, pokud nemáte po ruce pumpičku pro správné nahuštění kol.
Jak nafouknout bezdušové kolo
Bezdušové kolo nemá mezi pláštěm a ráfkem duši – pouze vzduch, ochrannou vložku pro ráfek a těsnící tmel.
Bezdušové kola se nejčastěji označují zkratkou TLR (tubeless ready) a využívají se u například u horských, trialových nebo gravelových kol. Při foukání bezdušového kola se držte následujících kroků:
1. Použijte hustilku s vysokým objemem – například dílenskou pumpu. Jako záložní řešení můžete využít i kompresor, pokud ho máte v dosahu.
2. Plášť správně usaďte – ujistěte se, že je plášť správně nasazený a bez záhybů.
3. Použijte těsnicí tmel (mléko) – vyplňuje drobné netěsnosti, aby nedocházelo k únikům vzduchu. Použijte jej ještě před huštěním kola.
4. Kolo nafoukněte a zkontrolujte – po nahuštění bezdušové několikrát protočte a ujistěte se, že vzduch nikde neuniká.
U bezdušových kol je tlak obvykle nižší než u plášťů s duší – běžně 1,5–2,5 baru, podle typu terénu.
Správné huštění jízdního kola patří mezi nezbytné cyklistické dovednosti, která vám na cestách nejednou přijde vhod. Kromě techniky investujte i do potřebného vybavení: kvalitní pumpy, náhradní ráfky nebo pláště.
Defekt v terénu vás potom už nerozhodí a s případnými komplikacemi si poradíte i bez odborného zásahu servisních pracovníků.