Elektronické řazení na kole: Jaké má výhody a nevýhody

Elektronické řazení na kole: Jaké má výhody a nevýhody

Kdy se vyplatí uvažovat o investici do elektronického řazení – a potřebujete ho vůbec? Jako vždy platí: to záleží. V článku se dozvíte, jak elektronické řazení funguje a jaké má přednosti i úskalí. Přidáme pár tipů na osvědčené značky a na co si dát pozor při nákupu z bazaru.

Jak elektronické řazení funguje

Elektronické řazení využívá k ovládání přehazovačky a přesmykače elektrické signály namísto mechanického tahání lanek. Jakmile stisknete tlačítko na řídítkách, signál putuje k přehazovačce, která posune řetěz na požadovaný převod.

Jednotlivé modely fungují buďto kabelově nebo bezdrátově, tedy bez nutnosti vedení vodičů od řídítek do vnitřní části rámu. Řazení je poháněno dobíjecí baterií, jejíž výdrž se liší podle značky, kapacity i stylu jízdy. Většina modelů na jedno nabití vydrží i několik desítek hodin.

Přehled hlavních výrobců a typů elektronického řazení

Vyberte si elektronické řazení na své kolo od některého z renomovaných výrobců. Uvádíme přehled těch nejznámějších.

1. Shimano

Shimano nabízí elektronické řazení na kolo pod označením Di2. Mezi nejčastěji dostupné varianty patří:
1. Ultegra Di2 – rozumný kompromis mezi výkonem a cenou, jenž ocení především silniční cyklisté.

2. Dura-Ace Di2 – špička pro triatlonisty a další závodní jezdce. Řazení je extrémně lehké, rychlé a spolehlivé.

3. XT a XTR Di2 – určené pro náročné jezdce, kteří dávají přednost rychlé jízdě v náročnějším terénu.

Di2 systémy se běžně propojují pomocí kabelů, ale novější modely, například Di2 12-speed, už fungují na principu bezdrátového řazení.

2. SRAM

Americký výrobce SRAM sází na bezdrátovou technologii. Jednotlivé komponenty komunikují pomocí protokolu AXS, připojují se přes Bluetooth a ANT+. Nastavují se pomocí aplikace SRAM AXS.

1. Red eTap AXS – špičkové a precizní řazení určené zejména pro silniční cyklisty.

2. Force eTap AXS – cenově dostupnější řešení, které je vhodné pro silniční, gravel i horská kola.

3. GX Eagle AXS – vhodné pro různé druhy terénu (náročné sjezdy i prudké stoupání).

Výhodou modelů od značky SRAM je snadná montáž, neboť nevyžadují manipulaci s kabely. Řazení jenom upevníte na kolo a spárujete s aplikací.

Kdy má elektronické řazení smysl

Investice do elektronického řazení má smysl, pokud:

·        usilujete o zlepšení svého výkonu a jezdíte na kole častěji,

·        nechcete při delších jízdách řešit neustále řazení,

·        neradi ztrácíte čas opravami (zaseklý přesmykač apod.),

·        oceníte pohodlné ladění přes aplikaci v telefonu.

Elektronické řazení oceníte zejména u MTB kol a dalších modelů, se kterými se pouštíte do zdolání technicky náročného terénu. I pod zatížením je totiž řazení snadné, rychlé a plynulé.

Naopak u městských kol, která používáte jen k příležitostným výletům, nedává investice do elektronického řazení velký smysl – pořizovací náklady mohou převýšit celkový užitek.

Výhody a nevýhody elektronického řazení

1. Výhody

·        Přesnost – řazení je přesnější a plynulejší než u klasických mechanických přehazovaček.

·        Nízká údržba – u elektronického řazení nedochází k opotřebení lanek – nemusíte se tedy zdržovat jeho výměnou či údržbou. Na cestách stačí sledovat stav baterie a čas od času upravit funkčnost tlačítek.

·        Snadné přizpůsobení – ovládání si nastavíte přesně na míru svým potřebám. Některé modely elektronického řazení na kolo umožňují nastavit rychlost přeřazování nebo pokročilou konfiguraci tlačítek.

·        Minimální úsilí – obsluha elektronického řazení nevyžaduje velkou sílu. Elektronickou přehazovačku snadno nastaví i osoby se sníženou citlivostí v prstech.

·        Konzistentní výkon – elektronické řazení plní svou službu za každé situace. Tím se liší od mechanické přehazovačky, jejíž spolehlivost je závislá na kvalitě a míře opotřebení lanka.

2. Nevýhody

·        Závislost na baterii – elektronické řazení potřebují energii. Pokud baterii zapomenete dobít, na kole nepřeřadíte. Proto je potřeba stav baterie průběžně kontrolovat.

·        Větší riziko poškození při nárazu – elektronické modely jsou náchylnější k poškození při prudkém nárazu, srážkou na silnici a podobně. Pokud vám některé součástky vypoví službu přímo v terénu, málokdy je opravíte na místě.

·        Cena – elektronická přehazovačka je dražší než mechanické řazení. Totéž platí v případě náhradních dílů.

Cyklobazar radí: za náhradní díly nemusíte utratit majlant. V našem sortimentu najdete široký výběr komponentů za více než příznivé ceny: bez ohledu na to, zda hledáte náhradní přehazovačku, sedlo, kliky nebo třeba zapletená kola.

Kolik stojí elektronické řazení

Cena elektronického řazení na kolo se liší podle značky a konkrétním systému. Základní modely seženete od několika tisíc – u výkonnějších variant však počítejte s investicí v řádech desítek tisíc korun.  Pokud kupujete náhradní komponenty samostatně, počítejte s tím, že cena bývá také vyšší.

Orientační cenové rozpětí pro základní elektronické sady (bez kotoučů, klik a kazet) najdete níže. Uváděné částky jsou platné k červenci 2025:

SHIMANO

·        Shimano – Ultegra Di2: 24–35 tisíc korun

·        Shimano XT/XTR Di2 MTB 12 speed: 30–50 tisíc korun

SRAM

·        GX Eagle AXS (MTB): 19–25 tisíc korun

·        Red eTap AXS: 50+ tisíc korun

K těmto cenám je nutné připočíst i náklady za další výbavu, jako například kazetu nebo kliky.

Elektronické řazení na kolo s menším rozpočtem? Jde to

Elektronické řazení je přesné a pohodlné – za větší komfort si však připlatíte. Pokud chcete posunout svou výkonnost v sedle na další úroveň a zároveň si ušetřit práci s údržbou, může být investice do elektronického systému jasným krokem.

Chcete si vyzkoušet elektronické řazení bez větších investic do nového kola? Prohlédněte si modely v našem bazaru – najdete u nás sady od renomovaných výrobců za velmi lákavé ceny.